Artykuł

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Jak zachęcać do tworzenia User Generated Content?

Adam Olejnik

Adam Olejnik

Specjalista ds. Marketingu referencyjnego,
Refericon

W idealnym świecie marketerzy nie muszą zachęcać klientów do tworzenia treści. Użytkownicy bowiem są na tyle zaangażowani w markę, że robią to oddolnie i spontanicznie. Nie żyjemy jednak w idealnym świecie stąd też potrzeba stymulowania powstawania User Generated Content.

User Generated Content w Social Media

Najprostszą formą niewymagającą dużych nakładów pracy i zmian w strategii jest kończenie wpisów w mediach społecznościowych, krótkim Call To Action. CTA może przybrać formę takich pytań jak:
– A Wy jak sądzicie?
– Pokażcie nam Wasz sposób na … ?
– Pochwalcie się swoimi ….
– Pokaż nam, jak korzystasz z …

screen z konkursu w biogo.pl
Źródło:: https://www.facebook.com/BIOGOpl/photos/a.1592482087688086/1890007284602230

Generowanie User Generated Content przez opinie

Innym sposobem niewymagającym dużo pracy jest proszenie fanów i klientów o opinie po zakupie czy wykonanej usłudze. To ile poświęcimy na to czasu, zależy od automatyzacji całego procesu. O opinię możemy poprosić przez Messengera, a następnie skopiować ją na stronę lub możemy użyć gotowych rozwiązań np. GetReview, które nie tylko wyśle automatyczną prośbę o opinię, nagrodzi za nią klienta, ale i opublikuje ją po spełnieniu przez nią ustalonych przez Ciebie kryteriów. W przypadku generowania User Generated Content ważne jest, by opinie ściągały ruch na Twoją stronę internetową, a nie np. agregatora opinii gdzie klient może zapoznać się z ofertą Twojej konkurencji.

opinia ze zdjęciem GetReview aniakruk.pl
Źródło: https://aniakruk.pl/pl/naszyjniki/214-naszyjnik-sugar-pozlacany-medalion-z-czarnymi-kamieniami-2010000143278.html?review=209090

Generowanie User Generated Content dzięki konkursom

Najbardziej angażującą, ale również obfitującą w dużo możliwości jest generownie UGC w konkursach. Tworząc regulamin rywalizacji, możemy określić interesujący nas format pracy, dzięki czemu mamy kontrolę nad User Generated Content. Plusem takiego rozwiązania jest również stosunkowo krótki czas pozyskiwania contentu. Opinie czy komentarze pod wpisami trzeba pozyskiwać regularnie, natomiast konkurs możemy stworzyć ad hoc. Niestety potencjał konkursów jest często marnotrawiony. Wśród setek nadsyłanych prac często nagradzania jest tylko jedna, która np. może stać się pomysłem na nowe pozycjonowanie marki na rynku. Pozostałe prace pozostają na skrzynce e-mail i nigdy nie będą miały okazji “popracować”.

Konkursy to oczywiście niejedyny sposób generowania treści opierający się na rywalizacji. Jeśli Twoim targetem, jest grupa, w której osiąganie wysokich wyników jest powiązane z wysokim nastawieniem na zaangażowanie, możesz np. stworzyć quiz. Użytkownicy, przesyłając go między sobą, będą przy okazji eksponowali Twój produkt lub markę osobom, które są Twoimi potencjalnymi klientami.

screen quizu beardbrand
Źródło: https://www.beardbrand.com/pages/beard-style-quiz

User Generated Content - jak mierzyć efekty

Żeby dane działanie lub sposób osiągnięcia celu, uznać za skuteczny należy móc zmierzyć efekty jego stosowania. Do mierzenia ilości wzmianek o firmie czy danej kampanii możemy posłużyć się narzędziami dedykowanymi do tego celu np. Google Alerts czy Brand24. Możesz również posłużyć się do tego celu specjalnie przygotowanym hasztagiem.

W przypadku generowania UGC przez np. zbieranie opinii, będą to statystyki pochodzące z narzędzia, jak np. w GetReview:

screen z panelu GetReview
Screen z panelu GetReview

Jaki sposób stymulowania powstawania UGC wybrać?

W mojej ocenie, będzie to zbieranie opinii w sposób zautomatyzowany np. z GetReview. Jeśli odpowiednio skonfigurujesz aplikację, jedyne czym będziesz musiał się zajmować to dalsza obsługa zamówień :). Aplikacja sama bowiem wyśle prośbę o opinię, zapisze ją, opublikuj i nagrodzi za nią klienta :).

Pozostałe sposoby też są oczywiście dobre, ale wymagają zaangażowania czasowego.

Podaj swój adres i odbierz listę, pozostańmy w kontakcie!