Opinie budują zaufanie i prowadzą do sprzedaży
Jak pokazują badania, decyzję o zakupach on-line podejmujemy przede wszystkim ze względu na cenę (86% ankietowanych). Drugim najważniejszym argumentem w sprzedaży online jest zaufanie, wskazuje na nie 73% klientów.
W jaki sposób je wzbudzić?
Wiarygodność sklepu można budować na różne sposoby. Najpopularniejsze z nich to:
- możliwość płatności przy odbiorze,
- jasna i czytelna informacja o możliwości dokonania zwrotu i reklamacji,
- estetyczny wygląd sklepu,
- informacje o gwarancji,
- zdjęcia siedziby sklepu stacjonarnego,
- możliwość zakupu na raty,
- logotypy banków w płatnościach.
Wszystkie te metody nie mogą się jednak równać z opiniami w sklepie internetowym. W zależności od badania, jako czynnik weryfikujący wiarygodność sklepu wskazuje na nie od 50% do 74% respondentów. Obydwa badania łączy to, że żaden z innych czynników nie uzyskał wyższej noty. Płynie z tego jeden wniosek. Nieważne, jakie produkty sprzedajesz, klienci szukają o nich opinii. Jeśli ich nie znajdą na stronach produktowych, mogą oni wpisać do wyszukiwarki „nazwa produktu opinie”. Po chwili przeszukiwania wyników Twój klient może trafić do konkurencji lub agregatora opinii, gdzie również będzie mógł się zapoznać z ofertą innych sklepów.
- 63% Generacji Z (wiek 15–20 lat)
- 70% Millenialsów (wiek 21–34 lata),
- 69% Generacji X (wiek 35–49lat)
- 58% pokolenia Baby Boom (50–64 lata)
- 47% Generacji Silent (65+).
Opinie w sklepie internetowym pozwalają Ci słuchać klientów
Opinie są również narzędziem pozwalającym słuchać klientów i zmieniać lub dopracowywać ofertę. Jeśli nie stworzysz możliwości wyrażenia opinii, klienci zrobią to w miejscu, które sami uznają za stosowne. Nieproszone opinie zazwyczaj będą tymi negatywnymi. W ten sposób, post zachęcający do kupna Twojego produktu, może zmienić się jego w antyreklamę:
Kiedy poprosisz o opinię po każdym zakupie, w przypadku negatywnej opinii możesz się do niej ustosunkować, od razu wyjaśniając problem z niezadowolonym klientem. Po jego wyjaśnieniu klient często zmieni swoją ocenę Twojego sklepu na lepszą. Jednak nawet jeśli tego nie zrobi, należy zachować negatywne opinie. Pozwalają one bowiem uwiarygodnić pozostałe.
Oceny sklepu pozytywnie wpływają na pozycjonowanie w wyszukiwarkach
Na pozycjonowanie stron internetowych wpływa wiele czynników. Warto próbować wpłynąć na każdy z nich, np. długość pozostawania użytkowników na danej podstronie. Jak wspomnieliśmy, opinie są pożądane przez użytkowników w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Jeśli klienci będą mieli możliwość ich przeczytania, chętnie to zrobią.
O ilość opinii w sklepie internetowym nie martw się, chęć ich wyrażenia deklaruje 50% klientów, zarówno z sektora B2B, jak i B2C. Kolejną szansą, jaką dają opinie w utrzymaniu wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, jest ich zintegrowanie z wyszukiwarką Google. Po ich zebraniu mamy szansę pojawić się wysoko w wynikach prezentowanych przez Google Maps zaraz pod reklamą płatną.
Opinie w sklepie internetowym jako unikalny content
Opinie dają Ci szansę na stworzenie unikalnego contentu na stronie. Jeśli prowadzisz sklep z zaangażowaniem to opinie klientów, mogą zwrócić Twoją uwagę na cechy produktów, o których nie pomyślałeś i uzupełnić nimi swoje opisy.
Jeśli prowadzisz sklep w modelu Dropshipingowym i opisy produktów masz pobrane z hurtowni, opinie pochodzące od klientów pozwolą Ci się wyróżnić na tle konkurencji.
Dodatkową zaletą jest możliwość dołączenia do opinii zdjęć wykonanych przez klientów, które cieszą się większym zaufaniem klientów niż te produktowe.