Artykuł

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Opinie w sklepie internetowym – gdzie warto je zbierać?

Adam Olejnik

Adam Olejnik

Specjalista ds. Marketingu referencyjnego,
Refericon

Mam nadzieję, że nasz ostatni wpis o tym, dlaczego warto zbierać opinie w sklepie internetowym, przekonał Cię do tego. Pamiętaj, że nieważne, jakie produkty sprzedajesz, klienci szukają o nich opinii. Czas zacząć je zbierać i wyświetlać. Możesz do tego celu wykorzystać naszą aplikację, agregator opinii lub wbudowane w platformy sklepowe moduły. Oczywiście poszczególne agretory, jak i rozwiązania platform różnią się między sobą szczegółami, ale zamysł i sposób ich funkcjonowania jest podobny.

Czy opinie, aby na pewno zwiększą sprzedaż właśnie w Twoim sklepie?

Agregatory opinii są serwisami, które skupiają wiele sklepów, często konkurujących ze sobą. Klienci odwiedzający agregator w poszukiwaniu opinii o danym produkcie, mogą zapoznać się z ofertą wielu firm oferujących ten sam towar. Od poznania oferty innych sklepów, często będzie dzielić ich tylko jedno kliknięcie np. w reklamę wyświetlaną obok opinii. Na taką praktykę godzisz się, akceptując regulamin agregatora opinii, w którym może znaleźć się zapis brzmiący w następujący sposób. Agregator ma prawo do prezentowania w Serwisie treści reklamowych Partnerów bądź Podmiotów Współpracujących.

W przypadku zbierania i wyświetlania opinii w sklepie internetowym, czy to za pomocą GetReview, czy przy użyciu wbudowanego modułu takiego niebezpieczeństwa nie ma. Opinie wyświetlane w sklepie będą dotyczyły tylko niego i tylko produktów lub usług, które można w nim zakupić.

Do kogo należą opinie w sklepie internetowym?

Kolejną cechą agregatorów, jest to, że opinie w nich zawarte należą do serwisu je publikującego. Zgodnie z zapisami regulaminów większości z nich, klient publikujący opinię o Twoim produkcie, zobowiązuje się do niewykonywania praw autorskich. Dodatkowo Ty jako właściciel sklepu, opinii tych nie możesz zaprezentować np. u siebie w sklepie, Przystępując do programu opinii agregatora, mogłeś zaakceptować zapis pozbawiający Cię takiej możliwości: Użytkownik nie jest uprawniony do kopiowania, rozpowszechniania, reprodukowania lub modyfikowania jakichkolwiek treści zamieszczonych w Serwisie, w szczególności zakazuje się prezentowania poza Serwisem części danych umieszczonych w Serwisie, całych Wypowiedzi lub ich fragmentów. Opinie zebrane przy pomocy GetReview należą do Ciebie, nie posiadamy żadnych klauzul czyniących nas właścicielami opinii Twoich klientów. Sprawdź sam w naszym regulaminie. Dodatkowo opinie GetReview podążą za Twoim biznesem, wystarczy przełączyć platformę w naszej aplikacji i przenieść kod JS w nowe środowisko. W przypadku rozwiązań sklepowych może się zdarzyć, że chcąc zmienić platformę, nie będziesz mógł przenieść samych opinii. Nawet jeśli będzie to możliwe z prawnego punktu widzenia, może być to uciążliwe technologicznie.

Opinie mogą, ale nie muszą wpływać na SEO

Z braku możliwości publikacji opinii w Twoim sklepie wynika kolejny minus. Na opiniach Twoich klientów w wyszukiwarce np. Google skorzysta tylko agregator, który w regulaminie może posiadać zapis: stwierdza się, iż przechowywanie przez Użytkowników treści w Serwisie wiąże się z możliwością indeksowania treści Użytkowników zamieszczanych w Serwisie przez wyszukiwarki internetowe. 
grafika modułu google rich snippet
Szkoda, ponieważ opinie poprzednich klientów są na tyle ciekawym i unikalnym contentem, że mogą zatrzymać Twoich klientów na dłużej. Dłuższy czas przebywania użytkowników na podstronach jest pożądany z punktu widzenia SEO. W przypadku rozwiązań sklepowych treści opinii zostaną zaindeksowane przez wyszukiwarkę, przez co będziesz mógł poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Zalety takich rozwiązań niestety tutaj się kończą, opinii nie przeniesiesz automatycznie np. do Google Maps, musiałbyś poprosić o nie oddzielnie. W GetReview ta opcja będzie dostępna lada dzień.
grafika powiększonego widoku opinii

Zdjęcia w opinii?

Kolejną wspólną cechą agregatorów jest to, że w swoich regulaminach wspominają one uzyskiwaniu praw do komercyjnego wykorzystania opinii klientów w formie tekstowej, ale także audiowizualnej.
I rzeczywiście dają możliwość dołączenia zdjęcia do opinii. Po jego dodaniu, jest ono wyświetlane w miniaturze, nie jest eksponowane i nie wygląda estetycznie. 

Serwisy te nie są bowiem przystosowane do wyświetlania opinii w sklepie internetowym w formie wizualnej. Jest to duży minus ponieważ obrazy są podstawą mediów społecznościowych, nie rzadko mających wpływ na decyzję zakupową klienta.

Znane nam silniki sklepów, popularne w Polsce, także nie mają możliwości dodawania i eksponowania zdjęć w opiniach. Jednak dzięki naszemu widgetowi Twoi klienci mogą wgrać do opinii zdjęcia, przez co będą one atrakcyjne dla pozostałych użytkowników. Dodatkowo za pomocą naszego widgetu zaprezentujesz je w estetycznej formie.

Personalizacja opinii w sklepie internetowym

Agregatory opinii nie dają możliwości pełnej personalizacji wiadomości z prośbą o opinię. Można oczywiście dołączyć do nich logo, ale motywem przewodnim jest identyfikacja wizualna agregatora, która ma wzbudzić u opiniującego zaufanie. Zabieg ten jednak nie wydaje nam się konieczny. Jeśli e-mail jest potransakcyjny, to znaczy, że klient zaufał sklepowi i otworzyłby ankietę pozakupową wysłaną przez sklep, bez uwiarygodnienia jej przez agregator.

grafika minimodułu
W przypadku rozwiązań wbudowanych w sklep lub GetReview treść wysyłanej wiadomości możesz w pełni spersonalizować, począwszy od tekstu po grafikę dołączoną do niej. W przypadku naszego rozwiązania możesz również edytować pytania, które zadasz klientowi.

Opinie i dyskusje z klientami

Wspólną cechą agregatorów opinii jest możliwość wejścia z niezadowolonym klientem w dyskusję i wyjaśnienie powodów jego rozczarowania. Zazwyczaj na czas dyskusji, opinia, która jest wyjaśniania, pozostaje ukryta, co nie wzbudza podejrzeń pozostałych klientów. Niestety zdarzające się nadużycia mogą wzbudzić podejrzliwość klientów do agregatorów i do sklepów zbierających w nich opinie.

W przypadku rozwiązań wbudowanych w sklepy możesz najczęściej opublikować lub odrzucić komentarz, bez otwierania dyskusji pod nim. W GetReview chcemy być transparentni zarówno w stosunku do właścicieli sklepów internetowych, jak i klientów, dlatego rozbudowaliśmy nasze narzędzie o dodatkowe pytania. Jeśli jedna z ocen będzie równa lub poniżej 3 punktów, klient wystawiający opinię zostanie spytany o powód takiej oceny od razu, jeszcze przed publikacją opinii. Niestety znacząco wydłuża to proces wystawiania opinii, ale dzięki temu klient może doprecyzować, w którym miejscu styku z Twoją marką spotkał się z rozczarowaniem.

Opinie w sklepie internetowym - jak zwiększyć ich ilość?

Ostatnią kwestią jaką chciałbym poruszyć jest możliwość zmotywowania klienta do wystawienia opinii. Ilość wystawianych opinii w stosunku do zakupów podobnie jak konwersja zależy oczywiście od branży i grupy docelowej. Globalne statystyki mówią jednak, że tylko około 3% klientów wystawi opinię po zakupie. Co zrobić, żeby zwiększyć ich liczbę? W przypadku agregatorów opinii, mamy niewielkie pole manewru. Wiadomości wysyłane do klientów nie mogą być personalizowane, a agregatory nie dają również możliwości przyznania nagrody za opinię. Sprawa wygląda zupełnie inaczej w przypadku rozwiązań oferowanych przez sklepy, jak i przez nasze narzędzie.