Artykuł

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

User Generated Content w e-commerce – kompendium wiedzy

Adam Olejnik

Adam Olejnik

Specjalista ds. Marketingu referencyjnego,
Refericon

Treści, które dotarłyby do szerokiego grona odbiorców, nie tak wiele lat temu mogli tworzyć dziennikarze, naukowcy, politycy czy pisarze. Dzięki rewolucji internetowej content dzisiaj może produkować każdy. Przekłada się to na marketing, który zamiast komunikować “do” grupy docelowej, musi wchodzić z nią w dialog. Sprawniejsi marketerzy starają się zaangażować odbiorców do tworzenia treści, także marketingowych, samodzielnie - nazywamy je User Generated Content.

User Generated Content z punktu widzenia marki to najbardziej wartościowe treści. Mogą stanowić feedback do zmian w produkcie, przyczynek do zaangażowania klientów przez interakcję z firmą, czy zwiększyć ekspozycję marki np. w mediach społecznościowych. User Generated Content ma również cechy, które doceni każdy e-commerce manager. Jeśli tworzenie takich treści jest odpowiednio stymulowane, może zaoszczędzić czas copywriterowi, pomóc w SEO i przyczynić się do wzrostu konwersji. Czym jest User Generated Content i jak stymulować jego tworzenie, dowiesz się tego z naszego poradnika.

User Generated Content - definicja.

User Generated Content to treści tworzone przez użytkowników końcowych, czyli np. klientów sklepów internetowych. W stworzonym contencie musi być wspomniany sklep, marka lub produkty, tak by nie było wątpliwości, do czego dana treść się odnosi. User Generated Content jest treścią dostępną publicznie i posiada wkład twórczy użytkownika końcowego. Dodatkowo UGC powstaje nieodpłatnie, co odróżnia tę formę marketingu od np. współpracy z influencerami.

User Generated Content - jaką formę może przybrać?

Jeśli chodzi o formę, User Generated Content nie posiada ograniczeń. Może być zdjęciem np. zakupionego produktu udostępnionego na Facebookowej tablicy czy grupie. UGC to także wpis na forum czy Tweet. Za User Generated Content można również uznać memy, czy opinie wystawione przez klientów na stronie lub np. recenzje na YouTubie.

Wpływ User Generated Content na pozycjonowanie i ruch w witrynie

Czego by się nie mówiło o linkowaniu, jest ono cały czas praktykowane. Najczęściej odbywa się to z wykupionych stron o wysokim Page Rank lub katalogów, mniej lub bardziej tematycznych. Jednak najbardziej wartościowe są linki naturalne z tematycznych for, dzięki którym możemy utrzymać pożądany w naszej branży stosunek dofollow/notfollow. Ich stymulowanie jest najtrudniejsze, ale jeśli myślimy o strategii długofalowej, warto poświęcić na to czas. Prowadząc działania marketingowe na forach, można np. prowadzić tak dyskusję, by użytkownicy zaczęli podawać nazwy używanych produktów czy ulubionych marek wraz z linkami do nich.

User Generated Content na pomoc copywriterowi

Nawet najlepszy copywriter po przygotowaniu kilkudziesięciu opisów produktów, zacznie tworzyć je mechanicznie, gubiąc się w synonimach, których już użył. Z pomocą mogą mu przyjść treści tworzone przez użytkowników. W recenzji produktu opublikowanej na Facebooku, czy opinii w sklepie internetowej klient może zwrócić na cechy, które przez dział marketingu były pomijane lub traktowane jako nieistotne przy podejmowaniu przez użytkownika decyzji zakupowej. Dzięki takim podpowiedziom może powstać pomysł na modyfikację karty produktowej np. moc pobudzenia yerby, lub wpisu na bloga np. Jaki rower na zawody Wisła 1200.

User Generated Content wpływ na konwersję

Nic tak nie wpływa na decyzje zakupowe klientów, jak wiarygodne opinie wcześniejszych użytkowników. Dlatego jeśli jesteś producentem lub jedynym sprzedawcą produktu możesz pozycjonować się na frazy produktowe z dopiskiem “opinie” lub “recenzje”. Ich tworzenie możesz pozostawić influencerom, jednak musisz mieć świadomość, że klienci są świadomi współprac marek z wydawcami, dlatego najlepiej pozostawić to użytkownikom. Możesz ich zachęcić do pozostawienia recenzji na Facebooku lub za pomocą np. GetReview zachęcić ich do oceny towaru i przesłania zdjęcia otrzymanych produktów. Real view jest jednym z najlepszych argumentów podczas podejmowania decyzji zakupowych!

Podaj swój adres i odbierz listę, pozostańmy w kontakcie!